Lyssnartips: "Vem är det där?"

I vår fiolstudio har vi en hel del tavlor på väggarna. Några är lite knasiga och samlade från resor runt om i världen, men ett samling är äldre porträtt på kända violinister genom tiderna.

Fiolelever undrar ofta vad det är för människor på bilderna. Ofta för att en är nyfiken och förmodligen lika ofta för att en behöver en välförtjänt paus i lektionen.

Det ligger ju också i vårt uppdrag som fiolpedagoger att lära ut mer än bara hur en stråke ska dras, så jag tänkte violinisterna kan presenteras var och en i en blogpost.

Först ut har vi den norske violinisten och kompositören Ole Bull (1810-1880).

(Det är han som sitter längst ned till höger.)

Bull var vida känd som en otroligt skicklig violinist, av Robert Schumann kallad en av de riktigt stora och på samma nivå som Paganini(som vi ska återkomma till senare).

Bull studerade och turnerade runt om i världen i bla Tyskland, Schweiz, Italien, Paris, Storbritanien och Amerika.

Herr Bull var, förutom en flitigt konserterande musiker också företagsam och han startade bland annat en opera i New York, och grundandet av den första norsktalande teatern, i Bergen.

I Amerika köpte Bull mark i Pennsylvania där han grundande "New Norway" som han höll invigningstalet för 1852. Idag ingår större delen av området i "Ole Bull State Park".

Bland Ole Bulls mer kända verk finns: Sæterjentens søndag ur Et sæterbesøg (Jag kan ha fel men påminner inte intron lite om första satsen ur Mahlers första symfoni?) Tydligt är det folkmusikaliska arvet från fjordarna och topparnas land.

Bull skrev mer än 70 verk men då många inte blev nedskrivna har de förmodligen försvunnit ur tiden.

Det finns många fina violinstycken att lyssna till, det flesta med mycket vackra romantiska, nästintill sentimentala, melodier. Speltekniskt är solostämmorna avancerade med kvarts-flageoletter, snabba löpningar, dubbelgrepp och allt däremellan.

På spellistan "Violin inspiration" har jag valt att ta med två olika tolkningar av dessa vackra stycken för violin och orkester.

...och så här ser tavlan ut...

Vi reserverar oss för stavfel, faktafel och personliga åsikter. =)