Daniel

Vem där? Fritz Kreisler!

Han ser så trevlig ut där på tavlan, och står rätt ledigt med stråken och fiol.

Barnen brukar kunna påpeka att han står i allt annat än "viloposition" med fiolen.

Fritz Kreisler (eg. Friedrich-Max) föddes i Wien 1875.

Han började sin studier på violin och komposition på "Universität für Musik und darstellende Kunst Wien". Hans lärare (eller som jag fick kalla min lärare på samma skola, "herr professor") i Wien var Anton Bruckner & Jakob Dont (känd bl.a. för sina etyder för fiol.)

I Paris fortsatte studierna med Delibes, Massenet, & Lambert Massart (Belgisk violinist och elev till Kreutzer). Massart hade en hel del att göra med vibrato-utvecklingen generellt, och Kreisler var känd för sin klang och vibrato. Ofta projekterade han klangen med ett långsamt stråk nära stallet, enligt utsagor.

Efter en premiär i New York vid 13 års ålder återvänder Kreisler till Wien, runt 1890, för att söka anställning i Wienfilharmonikerna.Det blev inget av med det, så Kreisler övergav fiolen och började studera medicin, vilket ledde till några månader i Österrikiska armén.

!899 återvände han till violinen genom en konsert med Berlin Filharmonikerna. Det var efter denna konsert samt turnéer i Amerika under åren 1901-1903 som gav honom stort genomslag. Det var alltså inte en helt spikrak karriär i musikens tjänst.

Fritz Kreisler uruppförde !910 Edward Elgars violinkonsert som också tillägnades honom.

1914 när Första världskriget startade tjänstgjorde Kreisler i den Österrikiska armén.

Efter att ha blivit skadad i skyttegravarna flyttade han för första gången till New York.

Han flyttade senare tillbaka till Berlin & Paris och när andra världskriget kom flyttade han för andra gång tillbaka till New York. Denna gång för alltid.

Första inspelning av Kreisler som jag hittar på Spotify är från 1911. Alltså, en i år 110 år gammal inspelning. Tänk på det en liten stund... Det är inte mycket till Hi-Fi precis, om det skulle vara viktigt för dig men så otroligt att kunna hör Kreisler spela sitt egna stycke "Tambourin Chinois, opus 3"

En fin skiva med lite mindre sprak och brak där du kan lyssna till Fritz Kreisler spela är: "Kreisler plays Kreisler". Original stycken och kända arrangemang av andra kompositörers stycken.

Glissando och vibrato kommer naturligt i hans gemytliga stil som är både charmerande och tilltalande.

På vår playlist finns naturligtvis ett par låtar av och med Fritz Kreisler.

Bland annat hans kända och vackra stycke "Liebeslied"(Tempo di Ländler) från "Three old Vienesse Dances", och så klart är Schön Rosmarin med. För den som kan sin Suzuki repertoar, återfinns en fantastisk version av Dvoraks Humoresque som hittas som stycke fyra i Suzukibok 3 på vår spellista.

Fritz Kreisler var en klanglig förebild för Dr. Suzuki och inte omöjligt att denna version var som förlaga när han satte ihop metodens violinböcker.

Kreisler gav sin sista konsert för publik 1947. Han fortsatte att i några år göra radioframträdanden.

Fritz Kreisler dog 1962 och är begravd i New York.

Prenumerera gärna på vår spellista för musik vi gillar!

Och bilden på fiol-legenden Fritz Kreisler:

Bilden är från The New York Sun

Det är väl lika bra att vi reserverar oss med, för och emot:

personliga åsikter, faktafel, stavning och dylikt.

Senaste inlägg

Visa alla