Cellolektioner för barn

Från och med HT2023 har vi möjlighet att återigen erbjuda cellolektioner för barn.

Våra lärare står redo att ta emot små cellister(och stora för den delen) som spelat tidigare eller vill börja spela som nybörjare.

För den som är nyfiken på cellon så har vi provlektion på cello från 600:-. Lektionen är 30 minuter och ni hinner känna om cellospelet är något för er.

Cellon är större och fiolen och vilar på golvet och mellan knäna.
Cellon har fyra strängar, från ljusast till mörkast A D G C

Cellons karakteristiska klang är fyllig och mjuk med en C-sträng som är helt fantastisk att lyssna på(och spela).

De andra strängarna låter fint de också, den ljusaste är A-strängen och de två andra får ni prova på en provlektionen.

I stråkkvartetten är cellon det instrument som har den djupaste klangen och den får ofta agera bas, men det är vanligt att cellon också har melodistämman i vissa delar av verken.